LTC 't Groene Woud Liempde

Episch snot voor de ogen fietsen GEMONDE/GEFFEN

FREDDIE VAN DER SCHOOT (L) UIT GEMONDE EN JOHN VAN DE WOUW UIT GEFFEN AAN DE VOORAVOND VAN HUN KOERS DOOR DE WEST-KAAP.

Fietsduo Freddie van der Schoot en John van de Wouw uit Gemonde en Geffen trappen zich vanaf zondag 19 maart een slag in de rondte door de Zuid-Afrikaanse West-Kaap. Van de Wouw rijdt de achtdaagse mountainbikekoers Cape Epic voor de vijfde keer maar voor zijn Gemondse fietsmaat is het zijn 'ontmaagding'. SUZIE VAN DIJK De gewone sterveling vraagt zich misschien af wat de Geffense John van de Wouw en de Gemondse Freddie van der Schoot bezielt, maar voor het tweetal is killerkoers Cape Epic de ultieme wedstrijd. Van de Wouw: ,,Ik besmet Freddie met het virus, dat weet ik zeker. Je fietst tussen mannen waar je vroeger tegenop keek, olympische helden. Niet alleen zijn het eten en de medische zorg nergens zó goed geregeld als bij deze race, ik krijg ook nog telkens kippenvel als ik terugdenk aan de finish." Van der Schoot kijkt uit naar de fysieke krachtmeting en ziet de finish en de goede samenwerking met zijn fietsmaat als zijn beloning. Pas zes weken geleden kreeg Van der Schoot de vraag van Van de Wouw of hij mee wilde koersen in rittenkoers Cape Epic op het zuidelijk halfrond. Van de Wouws mountainbikebuddy van vorig jaar was verhinderd en hij zocht met spoed een nieuwe. De Gemondenaar zei geen nee tegen zijn droomkoers en maandag stappen ze op het vliegtuig zuidwaarts. Een paar dagen kunnen ze wennen aan de zomerse temperatuur en West-Kaap bewonderen, bekend om zijn walvissen en wijngaarden. Voor Van der Schoot is die temperatuur perfect: ,,Ik rijd het liefst bij tropische temperaturen, dat is mijn voordeel." Van die mooie omgeving moet ook dan genoten worden, want tijdens de rit krijgt Van de Wouw er niets van mee: ,,Je bent volledig gefocust en ziet vooral de weg. 's Avonds draaien ze in het kamp vaak een filmpje van die dag en dan herken ik echt niets." Verzorger Het tweetal kent elkaar van mountainbikewedstrijden in de Benelux waar volgens de heren Van de Wouw vaak op de tweede of derde plaats finisht met Van der Schoot op zijn hielen. Van der Schoot: ,,We zijn Brabanders, dat klikt gelijk. John is vaak te 'hendig', maar als hij zegt dat het goed komt, is dat ook zo." De oom en tante van Van de Wouw van zand- en cementhandel Van de Haterd uit Oss sponsoren een groot deel van de kosten die oplopen tot 12.000 euro per persoon. Hun persoonlijk verzorger Rudi van Houts, voormalig Nederlands kampioen mountainbike, betalen ze zelf. Van Houts is coach, verzorger, koolhydraataandrager en materiaalbeheerder in een. En dat is hard nodig; ze verbranden meer dan ze bij kunnen eten. In Zuid-Afrika is op 19 maart de proloog met totaal 670 teams in verschillende klassen. De mannen zijn ervan overtuigd dat ze zich voor de etappe de volgende dag in het eerste startvak kwalificeren. De competitie is stevig dit jaar maar ze gaan voor podiumplaatsen. Ze trainen 15 tot 20 uur per week dus het gezinsleven moet soms wijken. Van der Schoot: ,,Je gezin moet er wel achter staan."

Op zondag 23 april is door WTC Gerry van Gerwen de eerste "Ollands Ruigste" georganiseerd , een MTB toertocht met afstanden van 40 , 60 en 100km deze laatste met tijdwaarneming oftewel gewoon koers voor sommigen onder ons. Een mooie gelegenheid om onze nieuwe wielerkleding alvast te laten zien maar hierover later meer. Er werd gereden over verschillende afstanden Anja Heijma reed heel netjes de 60km uit , terwijl Rene (haar man) de monsterafstand van 100km op zijn sloffen deed waar ook Ray Ackerlin zijn hand niet voor omdraaide. Ook werd er flink gekoerst door onze leden wat uiteindelijk in mooie resultaten leidde. Rene Heijma 114e , Jan vd Lee 63e , Paul van Ruremonde 56e , en zelfs 3 leden in de top10 namelijk Jan van Oorschot 7e , Corne van Oorschot 4e en Freddie van der Schoot 3e. Ook was er voldoende support aan de zijkant namelijk Monique en Helma , Paula en Annette die de bidons aanreikten en niet te vergeten onze rijdende sevice-dienst Toine op zijn scooter en Patrick op de fiets ! Resultaten na te lezen op: http://ollandsruigste.wtcgvg.nl/ Verslag op Mooi Rooi: http://www.mooirooi.nl/…/overweldigende-opkomst-bij-eerste-… Kortom een prachtig evenement wat zeker voor herhaling vatbaar is! Complimenten aan de organisatie !

Vorig bericht

cape epic